Entre Castelldefels i Vilanova i la Geltrú es desenvolupa un dels traçats ferroviaris més espectaculars de Catalunya. En aquest tram, la línia del ferrocarril avança a través de la costa escarpada del Massís del Garraf.
Durant el segle XIX, va ser una autèntica proesa d’enginyeria construir els nombrosos túnels necessaris per dur a terme el projecte. Avui, és un itinerari molt fotogènic i altament recomanable de recórrer.
Descripció de la línia
El tram entre Castelldefels i Vilanova forma part de l’antic Ferrocarril de Valls a Villanueva y Barcelona i es va inaugurar l’any 1881, quan es va posar en servei la totalitat del trajecte entre la capital del Garraf i Barcelona.
L’objectiu inicial del projecte era el d’absorbir gran part del trànsit existent del Camp de Tarragona i el sud de Lleida amb Barcelona. No obstant, les aspiracions van derivar finalment cap a la unió de les dues ciutats principals de l’estat. Actualment, i de manera oficial, forma part de la línia de Madrid a Barcelona.
Tot això va comportar que el tram en qüestió esdevingués una de les principals línies de Catalunya i des de sempre ha suportat un trànsit intens. Per aquest motiu es va desdoblar a inicis del segle XX i es va electrificar a la dècada de 1950.
El traçat en sí, es desenvolupa en paral·lel a la línia de la costa i només se’n separa a les ciutats importants. A Vilanova, a més, és remarcable la existència d’un Taller Central de Reparacions i el Museu del Ferrocarril de Catalunya.
El tram més abrupte és el comprès entre el baixador de Platja de Castelldefels i Sitges. Existeixen més d’una vintena de túnels en el mateix; així com falsos túnels, viaductes al costat del mar i altres obres de fàbrica. D’aquesta secció és també curiosa l’antiga estació de Vallcarca, actualment abandonada i que donava servei a una planta cimentera.
Avui en dia, el trànsit que presenta és molt variat a pesar que no hi circulen trens de mercaderies. En primer lloc, els serveis R2Sud de rodalies, una de les línies més utilitzades, recorren aquest tram íntegrament. En segon lloc, tots els serveis regionals i de mitja distància que es dirigeixen cap al sud de Barcelona utilitzen aquesta línia. En tercer i darrer lloc, tots els serveis de llarga distància del Corredor del Mediterrani també hi circulen.
En conseqüència, el material rodant que s’hi pot veure és molt ampli, des d’automotors fins a material convencional. Són destacables les 470 per la seva antiguitat i les composicions encapçalades per locomotores de la sèrie 252, sobretot amb rames Talgo i, excepcionalment, composicions de material convencional.
Ubicacions per a realitzar fotografies
En aquesta línia pot ser interessant, a priori, fotografiar en estació ja que es conserva un gran nombre edificis de viatgers anteriors a la creació de Renfe (Foto 2). També es pot citar en aquest punt fer una visita al Museu de Vilanova per poder contemplar trens de temps anteriors i fer de pas alguna imatge.
Més enllà de les mateixes estacions, però, existeixen múltiples punts on fer grans fotografies en línia que li donen la rellevància al tram. Seguint la carretera C-31 entre Sitges i Platja de Castelldefels, estrictament en aquest sentit, és imprescindible deturar-se en diverses àrees de descans o aparcaments. Des d’allí es pot accedir a peu a diverses ubicacions. Les més famoses són les ubicades a les proximitats de Sitges i Port Ginesta (Fotos 1 i 6 respectivament).
L’altre zona on fotografiar per excel·lència és la costa escarpada que hi ha entre Sitges i Vilanova (Fotos 3,4,5 i 7). Aquí, però, el mitjà de transport adequat és un bon calçat. Resseguint el camí de senderisme que uneix les dues ciutats per la costa es poden trobar una gran varietat d’ubicacions per prendre instantànies. La quantitat és tant gran que no s’ha indicat cap lloc en concret en aquest article, és qüestió de buscar el punt que cadascú prefereixi un cop sigui allí.