De Barcelona a Castelldefels a través del delta del Llobregat

La gran quantitat d’ubicacions i circulacions ha fet prendre la decisió de dedicar tres articles de fotografia ferroviària, i no un, a la línia de Barcelona a Sant Vicenç per Vilanova. En conseqüència aquest és el primer dels tres articles i està dedicat exclusivament al tram de comprès entre Barcelona-Sants i Castelldefels.

El 451.008 Passa per Viladecans fent un servei de la línia R2 entre Granollers-Centre i Castelldefels. 23/01/2014. Autor: Adrià Pàmies.
Foto 1. El 451.008 Passa per Viladecans fent un servei de la línia R2 entre Granollers-Centre i Castelldefels. 23/01/2014. Autor: Adrià Pàmies.

Descripció de la línia

El tram de línia ferroviària entre Barcelona-Sants i Castelldefels forma part del ferrocarril de Madrid a Barcelona per Casp i Móra. Va ser inaugurat conjuntament amb la resta de la secció entre Barcelona i Vilanova el 1881. No obstant, la terminal original de la línia no era Sants sinó Sant Beltran, una estació desapareguda situada a prop del Port i del barri del Poble Sec de Barcelona.

El 1887 és l’any en què es posa en servei el ramal d’enllaç entre les estacions del Prat i Sants a través de l’actual barri de Bellvitge. A partir d’aleshores es pot considerar que tota la ruta que segueixen els trens avui ja està construïda.

Un servei Intercity de Reforç fet am material arco acaba de sortir del calaix de formigó de Sants. Barcelona. 30/04/2014. Autor: Adrià Pàmies.
Foto 2. Un servei Intercity de Reforç, fet amb material “Arco”, acaba de sortir del calaix de formigó de Sants. Barcelona. 30/04/2014. Autor: Adrià Pàmies.

La línia travessava i travessa una zona molt plana formada bàsicament per camps de cultiu del delta del Llobregat i no hi destaca cap gran obra d’enginyeria. Les úniques excepcions són el viaducte per sobre del Llobregat al Prat i el recent soterrament de la línia en aquesta mateixa localitat.

Més endavent, durant els anys 70 es va construir el ramal de l’aeroport en paral·lel a la mateixa i diversos enllaços per facilitar el trànsit de mercaderies cap i des de el port de Barcelona. Simultàniament, la línia quedava immersa en l’entramat de nous barris obrers que es construien a la zona de l’Hospitalet de Llobregat.

130 fent un servei Euromed. Entre Viladecans i el Prat de Llobregat. 14/02/2014. Autor: Adrià Pàmies
Foto 3. Un 130 fent un servei Euromed. Entre Viladecans i el Prat de Llobregat. 14/02/2014. Autor: Adrià Pàmies

Amb l’arribada de l’alta velocitat, ja al segle XXI, la línia experimenta canvis substancials entre el Prat i Barcelona. Algunes de les infraestructures de la línia de l’aeroport passen a format part plenament del ferrocarril en qüestió i es soterra la línia al Prat de Llobregat. També hi deixen de circular els trens de mercaderies, que ho passen a fer per la nova línia entre Can Tunis i el Papiol.

Actualment la línia segueix tenint un pes molt important en el trànsit de viatgers. Tots els serveis regionals cap al sud l’utilitzen i els serveis de rodalies de les línies R2, R2Nord i R2Sud també. Alguns d’ells finalitzen el recorregut a les estacions de l’Aeroport i Castelldefels. La varietat de material és realment molt gran i diversa ( 447, 448R, 449, 450, 451, 470 i civia), afavorint així el possible aficionat.

Doble composició de civia's fent un servei de la línia R2 entre Granollers-Centre i Castelldefels
Foto 4. Una doble composició de civias fent un servei de la línia R2 entre Granollers-Centre i Castelldefels. Gavà. 26/05/2014. Autor: Adrià Pàmies.

Després de la inauguració de la línia d’Alta Velocitat, només hi resta el trànsit de llarg recorregut destinat al corredor del Mediterrani i l’Estrella entre Madrid i Barcelona. la majoria de serveis estan prestats per material de les sèries 130 i locomotores 252 remolcant rames de Talgo VI. Són més escassos però també presents 121, cotxes “Arco” i rames Talgo IV, V i VII.

En temps pretèrits era habitual veure nombrosos trens nocturns al matí quan arribaven a Barcelona. A la foto, l'Estrella "Pío Baroja" passa per Gavà procedent de Salamanca i Gijon.
Foto 5. En temps pretèrits era habitual veure nombrosos trens nocturns al matí quan arribaven a Barcelona. A la foto, l’Estrella “Pío Baroja” procedent de Salamanca i Gijón passa per Gavà. 22/06/2009. Autor: Adrià Pàmies.

Ubicacions per a realitzar fotos

Les mateixes estacions poden ser un bon lloc per a fer fotos (Foto 6). La mateixa estació de Sants ha guanyat amb claror des de la seva reforma. Malgrat tot s’ha de tenir sempre en compte que és una estació soterrada i la llum, escassa.  A més, és necessari disposar d’un bitllet vàlid per poder accedir a les andanes.

El 121.016 és a punt de sortir de Barcelona-Sants fent un servei Intercity cap a València-Nord. 06/06/2014. Autor: Adrià Pàmies.
Foto 6. El 121.016 és a punt de sortir de Barcelona-Sants fent un servei Intercity cap a València-Nord. 06/06/2014. Autor: Adrià Pàmies.

Just a la sortida de Sants, es troba la primera ubicació per a fer fotos en plena línia. Es tracta de la passarel·la peatonal que uneix la Ronda de la Via amb l’estació de metro de Santa Eulàlia (Foto 2). La línia està en corba i la orientació és variant però tendint a oest/sud-oest a est/nord-est. En conseqüència, els millors moments són des del matí fins poc després del mig-dia.

La següent ubicació rellevant es troba molt a prop de l’estació de Bellvitge, en concret és un pas elevat situat una mica més al nord de la mateixa (Foto 7). Les bones preses són les que inclouen els trens sortint sentit Castelldefels circulant per sobre del viaducte de l’antiga línia de l’aeroport. El millor moment és a la tarda, tarda-vespre a causa de la forta orientació nord a sud del traçat.

L'Euromed directe entre Barcelona-Sants i València-Joaquín Sorolla passa pel viaducte de l'antiga línia de l'aeroport. Bellvitge. 13/04/2014. Autor: Adrià Pàmies.
Foto 7. L’Euromed directe entre Barcelona-Sants i València-Joaquín Sorolla passa pel viaducte de l’antiga línia de l’aeroport. Bellvitge. 13/04/2014. Autor: Adrià Pàmies.

Per trobar més llocs bons, és necessari recórrer un grapat de quilòmetres i arribar fins a dos passos superiors ubicats poc abans del baixador de Viladecans. Per accedir-hi és necessari seguir el carrer de la Tecnologia cap a l’est fins que es trobi un camí agrari que passi per sota de la C-32. A partir d’aquí, un dels passos (Foto 1) es troba de manera immediata, el següent (Fotos 3 i 8) és una mica més lluny seguint el mateix camí.

449 fent un Regional Exprés a Reus. Entre Viladecans i El Prat de Llobregat. 20/03/2014. Autor: Adrià Pàmies.
Foto 8. Un 449 fent un Regional Exprés a Reus. Entre Viladecans i El Prat de Llobregat. 20/03/2014. Autor: Adrià Pàmies.

Entre els dos punts es cobreix un ampli ventall de possibilitats que els fan esdevenir llocs on s’hi pot fotografiar pràcticament tot el dia. És preferible, però, fotografiar des del més pròxim a Viladecans durant la tarda i des del més apartat durant el matí i mig-dia.

A partir d’aquí, els millor llocs són les pròpies estacions de Viladecans, Gavà (Fotos 4 i 5) i Castelldefels (Foto 9). En totes elles és necessari tenir un bitllet vàlid per poder accedir a les andanes. A més, existeixen encara algunes ubicacions potencials entre les dues darreres estacions; però depenen fortament del creixement de les canyes i no seran descrites.

Una 252 remolca dos rames de talgo VII fent un servei Euromed de Barcelona a Alacant. Castelldefels. 22/12/2008. Autor: Adrià Pàmies
Foto 9. Una 252 remolca dues rames de talgo VII fent un servei Euromed de Barcelona a Alacant. Castelldefels. 22/12/2008. Autor: Adrià Pàmies

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *